Snille – vår historia

För 35 år sedan så skapade vi, familjerna  Bäckström, Fränden och Hjalmarsson, ett sällskapsspel som vi kallade ”Snille”.
Spelet blev snabbt mycket uppskattat och det är många som har haft jätteroligt med Snille.
Vi spelade det med våra vänner och på ’Roliga timmen’ med våra elever.
Upplagan tog slut  men fortfarande får vi förfrågningar om fler spel.

Nu …
har vi tagit tag i det hela och för ett par dagar sedan fick vi hem nya spel med ny design och ny ask. Denna gång ska vi sälja det via Dig och all våra andra vänner, kontakter och på sociala medier. 

Vi hoppas att ni sprider ”Snille” bland era vänner, arbetskamrater, skolor, grannar, FB-vänner och barn.

Regler 1

Svara på 12 frågor.

Svaren ska börja på samma bokstav.

Svårighetsgraden varieras genom att välja olika tid, välja svåra eller lättare bokstäver.

Godkänn förnamn, efternamn eller både och.

Spela enskilt eller i lag.

Regler 2

Alla …

– får samma bokstav

– skriver ner sitt svar

– läser upp sina svar i tur och ordning

– röstar om det är rätt eller fel

OBS!

Förbjudet att använda Google under spelets gång!

Men gärna efteråt.

Speltips

Börja med att gå igenom hur frågor ska tolkas och hur svar ska anges. En del regler kan ni själva bestämma.

Svårighetsgraden varieras genom att välja olika tid, välja svåra eller lätta bokstäver, godkänna antingen för-, efternamn eller båda och.

Spela enskilt eller i lag.

Det roliga med Snille

Snille är inget frågespel med givna svar. Det bygger inte på exakta utantill-kunskaper och en massa sifferfakta.

Det som sätter udd på spelet är själva rättningen där man röstar om ett svar är rätt eller inte.

Man kan faktiskt få noll poäng trots man vet att man har rätt!

Snille i skolan

Snille skapar intresse för allmänbildning.
Vi lovar – eleverna tycker det är kul och det sätter fart på diskussionen. Passar främst i svenska och SO-ämnena men även i andra ämnen som  lite extra krydda.

Vi delade in klassen i grupper med 4-5 elever. Antingen spelade grupperna för sig eller så fick alla grupper samma kort och bokstav och sedan rättade vi gemensamt. 

 

 

Nu hettar det till !

Argument, tal i egen sak och
heta diskussioner
är givna inslag kring spelbordet

Vi spelade med Lasse A, ämnet var takbeläggningsmaterial, bokstav S. Shingel var Lasses förslag men ingen av oss kände till det och trots stora protester fick han 0 poäng.

Under kvällens lopp återkom han till det gång på gång – ’Shingel till tak det finns,  att ni inte vet det!”

Efter ett par veckor kom ett brev …med 8 reklambroschyrer för just shingel.

j

Alega Software AB

Alega Software är en avknoppning från Alega Skolmateriel.
Sedan starten 1980 har Alega producerat läromedel i matematik, data och naturvetenskap.                            

Pyramidprogrammen

Sveriges mest använda matteprogram.
Översatta till 10 olika språk.
Producerade av Alega.

Alega Software AB

532 32 Skara
Tel: +46 511 780 600
email: info@alegasoftware.se